Follow Us @soratemplates

06/10/2010

Pembedahan Caesarean atau LSCS

October 06, 2010 14 Komen
Pembedahan Caesarean atau LSCS adalah sejenis kelahiran bayi melalui belahan di perut ibu dan rahim. Ia dilakukan bila kelahiran biasa mungkin mengakibatkan komplikasi pada ibu atau bayi. LSCS mungkin dirancang (dilakukan antara 2 3 minggu sebelum tarikh jangka lahir) atau secara kecemasan.

LSCS dilakukan dengan pemberian bius. Pakar O&G, pakar bius dan pembantunya, jururawat bedah, bidan, dan pembantu-pembantu lain akan hadir semasa pembantu pembedahan dilakukan. Jika perlu, pakar kanak-kanak akan dipanggil masuk sekali. Suami pesakit digalakkan berada di sisinya sekali semasa ini. Satu belahan melintang dibuat dibahagian bawah abdomen selepas ibu dibius. Belahan ini akan menampakkan rahim yang akan dibelah sekali dan kemudiannya bayi dilahirkan. Belahan Belahan-belahan ini ditutupkan selapas kelahiran uri. Jangkamasa pembedahan ialah antara 20-30 minit.

Perasaan semasa pembedahan LSCS
Saperti diterangkan, pembedahan ini dilakukan dibawah bius. Bius yang biasa digunakan adalah bius separuh, atau Spinal Anaesthesia, kerana ini adalah cara yang paling selamat dan menghasilkan penyembuhan paling elok. Semasa pembedahan, ibu akan sedar sepenuh masa dan boleh berinteraksi dengan suaminya dan staf di dewan bedah, di samping menikmati saat saat-saat kelahiran anaknya. Selain dari itu, kesan biusnya agak berpanjangan, 4-6 jam, menghasilkan masa selepas pembedahan yang lebih selesa. Sedikit tekanan di perut mungkin dirasa semasa bayi dikeluarkan, tetapi tiada langsung perasaan sakit.

Walaupun bius separuh menjadi pilihan utama, bius penuh(GA) pula bius penuh (disyorkan bagi kes-kes tertentu, ataupun kes di mana bius separuh kes kurang berkesan. Pesakit yang di bius akan merasa tidak sedar dalam jangka waktu sementara. Kekurangan bius secara ini ialah seseorang ibu mungkin rasa muntah dan loya selepas pembedahan, dan proses sedar yang lebih lama. Kesan biusnya terhad, dan pesakit akan mula rasa sakit sebaik saja sedar dari bius.


Bilakah LSCS diperlukan? 
Antara sebab-sebab pembedahan dilakukan sebab ialah:-

A. Dilakukan dalam keadaan di mana  kesihatan ibu atau bayi terancam seperti:

1. Kedudukan plasenta menutup serviks (Placenta Previa)
2. Bayi lemas
3. Saluran bersalin sempit
4. Bayi terlalu kecil atau terlalu lemah untuk melalui kelahiran biasa


B. Dalam situasi di mana LSCS adalah pilihan yang selamat sekiranya kelahiran melalui faraj adalah mustahil:

1. Kedudukan janin yang tak sesuai – songsang atau melintang
2. Keadaan darah tinggi atau masalah kesihatan ibu yang lain
3. Ibu yang pernah melahirkan bayi melalui pembedahan LSCS
4. Saluran bersalin dihalang oleh kedudukan uri bawah (placenta praevia)

Risiko LSCS
Pada zaman sekarang, LSCS adalah satu pembedahan yang sangat selamat untuk ibu dan bayi, tetapi dalam apa jua pembedahan utama tetap ada risikonya. Antara risiko yang utama untuk ibu adalah pendarahan Berlebihan semasa atau selepas pembedahan, dan jangkitan kuman pada luka pembedahan. Bagi bayi pulak, jarang ada masalah kecuali risiko kecil luka semasa pengeluaran ayi dari perut ibu. 

Selepas LSCS
Ramai ibu akan rasa selesa dan memulakan pemakanan selepas kembali ke bilik sendiri, dan balik rumah keesokannya adalah perkara biasa. Makan dan minum harus dimulakan sebaik saja tiada rasa pening atau loya, dan ubat biji tahan sakit akan diberikan sekali. Pelekapan dan penyusuan ibu perlu dimulakan secepat mungkin, untuk memupuk perasaan ibu-bayi. Dengan motivasi yang bagus, seseorang ibu akan melalui masa pantangnya semacam ibu yang bersalin biasa.

Kelahiran masa depan.  
Mengikut jangkaan, selepas melalui pembedahan LSCS, lebih dari 50% wanita akan dapat melahirkan bayi secara biasa masa akan datang. Kelahiran biasa selepas pembedahan LSCS (VBAC) adalah selamat. Ini juga bergantung banyak pada saluran bersalin yang sesuai, kerana, jika saluran itu sempit, maka kelahiran dimestikan melalui pembedahan.


Kredit: LSCS


Foods that can be unsafe for your baby

October 06, 2010 2 Komen
As your baby grows, he'll be eager to sample food from your plate – and you'll be eager to introduce some variety to his diet. But not all foods are safe for your child. Some pose a choking hazard, and a few aren't good for your baby's still-developing digestive system.


Foods to avoid: Newborn to 4 to 6 months

 

All solid food: The AAP recommends feeding your baby only breast milk or formula for the first four to six months.

Foods to avoid: 4 to 12 months

Honey: Honey can harbor spores of Clostridium botulinum, which causes botulism. An adult's intestinal tract can prevent the growth of these spores, but in a baby the spores can grow and produce life-threatening toxins.


 Peanut butter: The sticky consistency of peanut butter and other nut butters can make it tough for a young child to swallow safely.


 Cow's milk: Stick with breast milk or formula until your child's first birthday. Why? Your baby can't digest the protein in cow's milk for the first year, it doesn't have all the nutrients he needs, and it contains minerals in amounts that can damage his kidneys.

Choking hazards to watch for

 

 Large chunks: Pea-size pieces of food are safest — they won't get stuck in your child's throat. Vegetables like carrots, celery, and green beans should be diced, shredded, or cooked and cut up. Cut fruits like grapes, cherry tomatoes, and melon balls into quarters before serving. Cut meats and cheeses into very small pieces or shred them.


 Small, hard foods: Nuts, popcorn, cough drops, hard candies, raisins, and other small dried fruit and seeds are potential choking hazards.


 Soft foods: Soft foods like marshmallows and jelly candies can get lodged in your child's throat.


 More choking prevention:

  • Avoid letting your child eat in the car. It's too hard to supervise while driving.
  • If you're using a rub-on teething medication, keep a close eye on your baby as it can numb his throat and interfere with swallowing.

    Foods to avoid: 24 to 36 months

     

    Choking hazards: Even though your child is becoming a more competent eater, there's still a chance he’ll choke on his food. Continue to avoid the choking hazards listed above, and discourage your child from eating while walking, watching TV, or doing anything else that might distract him from his meal.


    Foods to avoid: age 3 and up

     

    Choking hazards: Your child is a very competent eater now, but you should still be on the lookout for pieces of food that he could choke on. Keep cutting his food into small pieces, especially things like grapes and pieces of hot dog that could completely block his airway if inhaled.


    Continue to avoid popcorn, whole nuts, and chewing gum, and discourage your child from eating when distracted.


    Credit to BabyCenter


    04/10/2010

    Beauty Is You - Abdul And The Coffee Theory

    October 04, 2010 1 Komen
    Masih belom dapat aura dan konsentrasi untuk memulakan tugas.
    So layan jer lah lagu lama ni.
    Sokaa tau..




    Beauty Is You - Abdul And The Coffee Theory

    Kau datang dengan sejuta pesonamu
    Kau buatku terpaku saat kau tersenyum
    Sesaat waktu berhenti saat kau langkahkan kaki
    You’re the beauty
    Beauty is you
    You’re the beauty
    Beauty is you

    Bibirku membeku tak dapat berkata
    Tangan cantik parasmu sungguh tiada cela
    Kaulah cahaya dunia
    Kaulah cantik yang sempurna
    You’re the beauty
    Beauty is you
    You’re the beauty
    Beauty is you

    Aku tak dapat menahan gejolak dalam hati
    Jiwa ini telah luluh saat kita bertemu
    Apakah ku akan mampu memiliki dirimu
    Kurasa ku tlah jatuh hati padamu

    Kau datang dengan sejuta pesonamu
    Kau buatku terpaku saat kau tersenyum
    Kaulah cahaya dunia
    Kaulah cantik yang sempurna
    You’re the beauty
    Beauty is you
    You’re the beauty
    Beauty is you

    Kaulah cahaya dunia
    Kaulah cantik yang sempurna
    You’re the beauty
    Beauty is you
    You’re the beauty
    Beauty is you

    You’re the beauty
    You are the beauty
    You’re the beauty
    You are the beauty
    You’re the beauty
    Beauty is you

    In the beauty is you (3x)



    Monday blues

    October 04, 2010 0 Komen
    Tajuk entri adalah standard rasanya di semua blog ibu-ibu yang bekerja.
    Rasa malas nak masok opis bila tiba ari Isnin.
    Belalak!

    Tok pun baruk masok opis.
    Lambat 2 minit, 8:02 baruk punch.
    Bukak kunci bilit, on lampu, on aircond.
    Terus terduduk, terdiam lok sekejap.
    Meja masih mengamboran kertas-kertas & stationary.
    Nang sik dikemas ari Jemat ya tek, sekda mood.
    Kerja macam banyak minggu tok coz ada program miak agik minggu tok.
    Boring dah rasanya keja camtok.

    Sebab ya lah bila jak ari Isnin hati teringat-ingat jak ngan bapak si anak.
    Terkenang-kenang jak dengan anak si bapak.
    Rindunya si ayah ngan si anak.
    Pendek gilak weekend 48 jam.


    Buah hati pengarang jantung saya: si ayah dan si anak.



    01/10/2010

    11 bulan!

    October 01, 2010 6 Komen
    Anak Ibu dah 11 bulan rupanya semalam.
    Ibu tak ingat!
    29 hari lagi anak Ibu dah setahun.
    Sayang anak Ibu.



    Baju online lagi.
    Suka sangat, retro style.
    Beli yang saiz 12-18 bulan.
    Macam fit jer, ngam-ngam pakai.
    Alahai.. lepas ni Ibu kena beli yang 2 tahun punya lah.