Follow Us @soratemplates

Showing posts with label Agama. Show all posts
Showing posts with label Agama. Show all posts

08/10/2021

Kisah Bau Harum Abu Bakar Al-Miski

October 08, 2021 6 Komen

Ada seorang pemuda yang menjual kain dari rumah ke rumah. Dia mempunyai susuk tubuh yang tegap dan rupa yang tampan.


Suatu hari dia jalan-jalan dan seorang wanita memanggilnya dan memintanya untuk masuk ke dalam rumah. Apabila pemuda itu masuk ke dalam rumah wanita tersebut, wanita itu terus mengunci pintu! Terkejut dengan perbuatan wanita itu, dia terus mengingatkan wanita itu tentang azab Allah yang maha pedih. Tapi sia-sia...


Amarah wanita itu semakin bertambah. Wanita itu menyatakan betapa ia ingin melepaskan perasaan rindu dendamnya yang terpendam sejak sekian lama terhadap lelaki itu. Kata wanita itu :


“Jika engkau tidak melakukan apa yang aku perintahkan, aku akan menjerit minta tolong. Aku akan beritahu semua orang bahawa kamu menceroboh masuk dan memaksa aku melakukan perkara sumbang. Sudah tentu orang akan mempercayai kata- kataku ini.”


Melihat sikap wanita itu yang nekad, pemuda itu menyuruhnya pergi bersiap-siap dan ia minta izin untuk masuk ke bilik air dengan alasan kononnya dia juga ingin mempersiapkan diri. Apabila masuk ke bilik air, tubuh pemuda itu dengan sendiri rasa gementar, takut dan jatuh dalam lumpur dosa. Tiba-tiba timbul dalam fikirannya satu jalan keluar. Pemuda itu pun buang air besar dan lumurkan seluruh badan dengan najisnya sendiri. Sambil menangis dia berkata :


“Daripada aku terjerumus dalam najis dosa dan kemurkaan Allah, adalah lebih baik aku lumurkan diriku dengan najis dunia yang busuk ini.”


Apabila pemuda itu keluar dari bilik mandi, dia dapati wanita itu sudah menunggunya. Dia melihat sendiri betapa terperanjatnya wanita itu melihat dirinya bergelumang najis dan wanita itu merasa sangat jijik dengan keadaannya. Lalu wanita itu menjerit marah dan menyuruh pemuda itu keluar dari rumahnya dengan segera. Lepaslah si pemuda dari dugaan yang amat berat.


Dalam perjalanan pulang, lelaki itu terdengar azan berkumandang. Dia terus balik ke rumah membersihkan diri. Dengan perasaan malu dengan bauan busuk pada tubuhnya, dia terus melangkahkan kakinya ke masjid. Setelah selesai solat, pemuda itu menjadi panik apabila semua mata para jemaah tertumpu ke arahnya. Dalam keadaan malu dia mohon maaf. Apabila ia ingin beredar, jemaah masjid mengerumuninya dan bertanya kepadanya dari mana ia mendapat bauan yang sangat wangi itu. Semua ahli jemaah dapat mencium bauan kasturi yang semerbak harumannya.


Dikatakan bahawa bauan itu kekal dalam diri pemuda itu sampai akhir ajalnya. Beliau dikenali dengan panggilan Abu Bakar “Al Miski” bermaksud Pemuda Kasturi.


Ingatlah, apabila seseorang melakukan zina ia terjerumus dalam najis dosa yang amat jijik di sisi Allah. Tapi sebelum itu, apabila hatimu tergerak untuk melakukan zina, ia sudah terlebih dahulu terpalit noda walaupun kamu tidak melakukannya. Itulah ZINA HATI.



25/09/2021

Menahan Marah Diganjari Bidadari

September 25, 2021 11 Komen


Menahan Marah Diganjari Bidadari


عَنْ سَهْلِ بْنِ مُعَاذِ بْنِ أَنَسٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ كَظَمَ غَيْظًا وَهُوَ قَادِرٌ عَلَى أَنْ يُنْفِذَهُ دَعَاهُ اللَّهُ عَلَى رُءُوسِ الْخَلَائِقِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُخَيِّرَهُ فِي أَيِّ الْحُورِ شَاءَ


Daripada Sahl bin Mu'adz bin Anas dari Ayahnya, bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa mampu menahan amarahnya sedangkan ia mampu melampiaskannya, maka Allah akan memanggilnya di hadapan seluruh makhluk pada hari Kiamat hingga Allah memberinya (kebebasan) memilih bidadari yang ia suka." (Sunan Ibnu Majah No: 4176) Status: Hadis  Hassan


Pengajaran:

1.  Beruntung mereka yang sentiasa mampu mengawal marah

2. Muslim yang mampu mengawal marah ketika dia boleh dan berpeluang untuk marah, di hari akhirat akan diganjari dengan kelebihan boleh memilih mana-mana bidadari di syurga.

3.  Muslim yang mampu mengawal marah, memiliki akhlak terpuji yang dijanjikan syurga. Sabda Rasulullah:


عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ ....لاَ تَغْضَبْ وَلَكَ الْجَنَّةُ


Daripada Abi Darda, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda…."Jangan kamu marah, maka kamu akan masuk Syurga (Tabrani No: 1762)


Marilah kita berusaha mengawal perasaan marah yang tidak bertempat.



19/09/2021

Larangan Mencela Masa

September 19, 2021 9 Komen

• • • • • •
LARANGAN MENCELA MASA 

Daripada Abu Hurairah RA, dia berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: 

قالَ اللَّهُ عزَّ وجلَّ: يُؤْذِينِي ابنُ آدَمَ؛ يَسُبُّ الدَّهْرَ، وأنا الدَّهْرُ، بيَدِي الأمْرُ، أُقَلِّبُ اللَّيْلَ والنَّهارَ 

Maksudnya: "Allah SWT berfirman: “Anak Adam telah menyakitiKu, dia suka mencela masa. Padahal Aku Pencipta masa. Di tanganKu lah segala urusan dan Akulah yang mempergilirkan siang dan malam.” 
HR Bukhari (7491)

Contoh Mencela Masa: 
- Hari ni nasib aku tak macam semalam, kenapalah jadi macam ni.. 

- Kenapalah masa ni singkat sangat, tak sempat nak siap kerja.. 

-Tahun ni semua tak menjadi, bisnes aku rugi.


 

17/08/2021

Kelebihan Puasa Asyura dan Tasu’a

August 17, 2021 19 Komen



Hari tu baca dari blog Mama Cella berkenaan puasa hari asyura, baru jap tadi kawan di grup sekolah pulak share tarikh-tarikh puasa sunat dalam bulan Muharam ni. Alhamdulillah syukur dapat circle yang selalu mengingati amalan-amalan untuk bekalan kita ke akhirat kelak. Paling-paling tu tak dapat 'markah penuh' at least dapatlah jugak menampung lompang sana-sini. 


Bah, marilah kita merancang puasa sunat bulan Muharam kita sepanjang bulan Ogos & September ni. Kalau tarikh cun bukan tarikh ABC, alhamdulillah dapatlah kita berpuasa kan? Semoga amalan kita diterimaNya, aaminn..



Kelebihan Puasa Asyura dan Tasu’a


1. Tidak lama lagi (Khamis ini) kita akan bertemu dengan Hari Asyura, hari yang di mana Allah menganurgerahkan kemenangan buat Nabi Musa. Rasulullah ﷺ melihat kaum Yahudi meraikan kejayaan Nabi Musa tersebut lalu Baginda ﷺ bersabda:


فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْكُمْ، فَصَامَهُ، وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ


Aku lebih layak dengan Nabi Musa berbanding dengan kamu, lalu Baginda berpuasa dan memerintahkan para sahabat agar berpuasa. (HR al-Bukhari)


2. Rasulullah ﷺ turut membimbing para sahabat agar berpuasa sehari sebelum hari Asyura atau sehari sesudahnya. Ini bagi membezakan daripada amalan yang dilaksanakan oleh orang-orang Yahudi. Sabda Rasulullah ﷺ:


صُومُوا يَوْمَ عَاشُورَاءَ، وَخَالِفُوا فِيهِ الْيَهُودَ، صُومُوا قَبْلَهُ يَوْمًا، أَوْ بَعْدَهُ يَوْمًا


“Berpuasalah kamu pada hari Asyura dan lakukanlah perbezaaan dengan Yahudi. Berpuasalah juga pada hari sebelumnya atau hari selepasnya.” (HR Ahmad)


3. Dalam sebuah hadis yang lain pula Rasulullah ﷺ seakan lebih cenderung untuk berpuasa sehari sebelum hari Asyura. Hari ini dinamakan sebagai hari Tasu’a. Sabda Rasulullah ﷺ:


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : فَإِذَا كَانَ الْعَامُ الْمُقْبِلُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ صُمْنَا الْيَوْمَ التَّاسِعَ . قَالَ : فَلَمْ يَأْتِ الْعَامُ الْمُقْبِلُ حَتَّى تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 


“Sabda Rasulullah: Sekiranya tiba tahun yang akan datang insyaAllah aku akan berpuasa pada hari yang ke sembilan Muharram. Maka tidak datang tahun hadapan melainkan Rasulullah saw telah pun wafat.” (HR Muslim)


4. Rasulullah ﷺ turut menceritakan kelebihan berpuasa pada hari Asyura. Perkara ini direkodkan dalam hadis Muslim yang menyebutkan:


سُئل النبي صلى الله عليه وسلم عن صيام يوم عاشوراء ، فقال أَحْتَسِبُ عَلَى اللَّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَّنَةَ الَّتِي قَبْلَهُ


“Rasulullah ditanya tentang puasa hari Asyura. Maka baginda bersabda : Sungguhnya aku mengira bahawa Allah akan menghapuskan dosa setahun yang sebelumnya.” (HR Muslim)


5. Mari kita berpuasa pada hari Asyura (Khamis ini) dan hari Tasu’a (Rabu ini). Semoga Allah membimbing kita.


Sebelum tu, jangan lupa baca niat puasa tau!


Sumber: Telegram Dr. Ahmad Sanusi Azmi