Follow Us @soratemplates

19/09/2021

Larangan Mencela Masa

• • • • • •
LARANGAN MENCELA MASA 

Daripada Abu Hurairah RA, dia berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: 

قالَ اللَّهُ عزَّ وجلَّ: يُؤْذِينِي ابنُ آدَمَ؛ يَسُبُّ الدَّهْرَ، وأنا الدَّهْرُ، بيَدِي الأمْرُ، أُقَلِّبُ اللَّيْلَ والنَّهارَ 

Maksudnya: "Allah SWT berfirman: “Anak Adam telah menyakitiKu, dia suka mencela masa. Padahal Aku Pencipta masa. Di tanganKu lah segala urusan dan Akulah yang mempergilirkan siang dan malam.” 
HR Bukhari (7491)

Contoh Mencela Masa: 
- Hari ni nasib aku tak macam semalam, kenapalah jadi macam ni.. 

- Kenapalah masa ni singkat sangat, tak sempat nak siap kerja.. 

-Tahun ni semua tak menjadi, bisnes aku rugi.


 

9 comments:

  1. nice sharing
    tqqq mim
    kadang2 itu la. yg selalu dicakapkan. kadang2 mulut ni kan
    ada. je yg tak. puashati

    ReplyDelete
  2. Adeh, kadang Terrrrkeluar juga cakap macam tu.
    Terima kasih KakMim ingatkan.

    ReplyDelete
  3. selalu terlepas cakap cmtu. semoga beringat la masa akan dtg.
    tq nasihatnya kak mim.

    ReplyDelete
  4. Allahuakbar. kena banyak-banyak istighar. kadang-kadang tak tersedar tercakap atau terdetik dalam hati. Thanks atas peringatan

    ReplyDelete
  5. Selalu terlepas cakap macam tu.
    T.kasih di atas perkongsian.

    ReplyDelete
  6. terima kasih atas perkongsian ini.

    ReplyDelete
  7. maklumat yang baik.. Tak tahu pun tak boleh mencela masa.. Kita pun tak perasan sama ada pernah mencela masa atau sebaliknya.. Kalau dah ada info sebegini, elok berhati-hati apabila berkata-kata mengenai masa.

    ReplyDelete
  8. Ok faham kak mim..Allahukhbar..kdg2 kata ni xsedar apa yg dkatakan..
    tq sharing kak mim..sgt bermanfaat utk diambiltahu..

    ReplyDelete
  9. kadang-kadang tercakap juga perkataaan macam tu ,

    ReplyDelete

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥