Follow Us @soratemplates

29/07/2011

Iman posing ngegeh

July 29, 2011 3 Komen
Musim malas dah melanda
Malas nak naip entri koh
So cuci mata nangga gambar anak dara saya yang ngegeh jak lah oh
Gambar diambik oleh makcik-makcik di rumah nun
Nang suka nak matih anak saya berposing-posing depan kamera
Pas snap, 'ngok'... katanya
Maok juak nangga gine jadi ngan gambar nya ya tek..

Tangga style urang dara dudok lok...  lirikan mata nya gik.. haha
Apa kes palak bertutup tapi soar dalam nampak... ahaks
Pose sensored.. huhu

Esok (30hb) genap Iman Madihah 19 bulan
Sik berasa cepatnya masa berlalu...



26/07/2011

43 perkara yang mungkin menyukarkan kehidupan

July 26, 2011 5 Komen
Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut. Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sayi Wal Harakah yang disusun oleh Abi Abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang.

1. Tidak sembahyang atau solat.
2. Tidak membaca Bismillah ketika hendak makan.
3. Makan atas pinggan yang terbalik.
4. Memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri.
5. Menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan.
6. Berwuduk di tempat buang air besar atau air kecil.
7. Suka bersandar pada pintu rumah.
8. Suka duduk di atas tangga.
9. Membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan.
10. Membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung.
11. Tidak membersihkan rumah.
12. Membuang sampah atau menyapu dengan kain.
13. Suka membersihkan rumah pada waktu malam.
14. Suka tidur di atas muka.
15. Membakar kulit bawang.
16. Menjahit baju yang sedang dipakai.
17. Mengelap muka dengan baju.
18. Berdiri sambil bercekak pinggang.
19. Tidur tidak memakai baju.
20. Makan sebelum mandi hadas.
21. Tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh.
22. Pergi ke pasar sebelum matahari terbit.
23. Lambat pulang dari masjid.
24. Doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak.
25. Kebiasaan tidak menutup makan yang dihidangkan.
26. Suka memadam pelita dengan nafas.
27. Membuang kutu kepala dalam keadaan hidup.
28. Membasuh kaki dengan tangan kanan.
29. Membuang air kecil pada air yang mengalir.
30. Memakai seluar sambil berdiri.
31. Memakai serban sambil duduk.
32. Mandi junub di tempat buang air atau tempat najis.
33. Makan dengan menggunakan dua jari.
34. Berjalan di antara kambing.(xpaham yg ni, ada sesapa leh explain?)
35. Berjalan di antara dua perempuan.
36. Suka mempermainkan janggut.
37. Suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut.
38. Meletakkan tapak tangan pada hidung.
39. Suka menggigit kuku dengan mulut.
40. Mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan.
41. Mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil.
42. Menguap ketika solat.
43. Meludah di tempat buang air besar atau air kecil.

Kredit: raudah.net


Astaghfirullah. Mungkin kita terlepas pandang perkara-perkara yang selalu kita lakukan seharian seperti di atas. Selepas ni kita muhasabah diri dan bersama berubah ke arah kebaikan. Semoga hidup kita diberkati Allah SWT. Amin.


19/07/2011

G6PD, kacang parang & wanita hamil

July 19, 2011 7 Komen
Pernah dengar tak penyakit G6PD? Hmm... dulu ada kenalan di FB update status bahawa baby yang baru dilahirkannya terpaksa 'check in' di hospital lebih lama kerana G6PD. Saya pun tanya apa penyakit tu. Ye la tak pernah dengar kan. Ibu muda ni taknak bagitau sebaliknya suruh saya tanya Pakcik Google. Dan masa tu saya terus search tapi info pasal G6PD tu tak masuk sangat. Baru hari ni saya berpeluang untuk mendalami dan memahami apakah sebenarnya penyakit G6PD.

Jom kita sama-sama berkongsi ilmu!

G6PD (Glokosa - 6 - Fosfat Dehidrogenase) merupakan sejenis enzim keturunan yang terdapat di dalam sel darah merah manusia. Kekurangan enzim ini boleh memusnahkan sel darah merah apabila terdedah kepada jangkitan, ubatan tertentu ataupun makanan.
 
Kekurangan (deficiency) G6PD bukanlah satu kecacatan atau penyakit. Ia adalah satu fenomena keturunan yang melibatkan kedua-dua jantina, lelaki dan perempuan, tetapi lebih sering dialami oleh bayi lelaki. Ia secara am. Ditemui pada mereka yang mana ibu bapa mereka berasal dari daerah yang pernah sering mengalami Malaria seperti Asia Tenggara, Afrika dan juga Mediterranean.

Para ibu bapa tidak perlu risau jika anak mereka mengalami kekurangan G6PD ini kerana pada dasarnya ia tidak berbahaya. Komplikasi hanya akan terjadi jika mereka terdedah kepada ubat-ubatan yang boleh menghasilkan proses homolisis di dalam darah. Dari segi yang lain, G6PD boleh menjadikan penghidap, lebih kuat melawan penyakit Malaria.

Bagaimanakah G6PD diwarisi?

 
G6PD berlaku akibat mutasi (perubahan) terhadap gen yang terdapat pada kromosom X, iaitu salah satu kromosom yang menentukan jantina seseorang individu. Kromosom X secara tunggal dapat diketemukan dalam sel-sel gamet seperti ovum atau sebilangan nukleus yang terdapat dalam sperma. Oleh itu, kebanyakan pengidap kekurangan G6PD adalah lelaki yang mempunyai padanan kromosom XY, manakala wanita yang mempunyai padanan kromosom XX kebanyakannya adalah sebagai pembawa yang sihat sahaja. Untuk seorang wanita yang mengidap kekurangan G6PD, kedua-dua kromosom X nya perlu mengalami mutasi dimana keadaan seperti ini amat jarang berlaku.

Komplikasi:
Kebanyakan pengidap masalah kekurangan G6PD biasanya jarang mengalami sebarang gejala atau kompilasi. Pada penghidap yang terdedah kepada bahan-bahan tertentu seperti beberapa jenis antibiotik dan ubat anti malaria, sel darah merah akan mudah terpecah dengan lebih awal dari tempoh matangnya. Akibatnya pesakit akan mengalami gejala penyakit kekurangan darah (anaemia) seperti pucat, sesak nafas, lemah dan tidak bermaya. Bagi bayi yang baru lahir, mereka mungkin lebih mudah mendapt penyakit kekuningan di seluruh wajah dan tubuh badan (Jaundice).

Diagnosis:
Ujian darah boleh dilakukan bagi menentukan samaada individu pengidap kekurangan G6PD ataupun tidak. Pada masa kini, ujian G6PD juga boleh dijalankan secara rutin sebaik sahaja seseorang bayi itu dilahirkan.

Rawatan:
Pengidap kekurangan G6PD biasanya tidak perlu dirawat melainkan dia telah menunjukkan simptom-simptom atau tanda-tanda komplikasi. Sekiranya anda adalah pengidap G6PD, anda perlu perlu mengelakkan sebarang perkara yang boleh menyebabkan sel darah merah pecah seperti memakan kacang parang semasa mengandung, terdedah kepada ubat gegat dan meminum air kosong dengan terlalu banyak melebihi sejag air dalam sesuatu masa dimana anda tidak bersenam, tidak penat, tidak kehausan, dan tidak berasa kering akibat pengambilan kadar gula atau nutrien yang tinggi pada sesuatu masa. Anda juga harus memberitahu doktor anda tentang status G6PD setiap kali berjumpa doktor anda kerana ada beberapa jenis ubat yang mungkin tidak membolehkan anda mengambilnya.

Ubat anti-malaria:
Status G6PD perlu diketahui sebelum anda dibenarkan untuk mengambil ubat anti-malaria. Di kebanyakan pusat perubatan awam pada masa kini, ujian saringan pengesahan kekurangan G6PD adalah diwajibkan sebelum seseorang mengambil ubat anti-malaria untuk sebarang aktiviti di kawasan tertentu seperti aktiviti di hutan, jungle tracking dan lain-lain lagi. Oleh itu adalah penting untuk anda merancang setiap aktiviti yang hendak anda jalani di kawasan hutan. Ianya perlu dimaklumkan ke Pusat Kesihatan selewat-lewatnya 2 minggu sebelum tarikh aktiviti. Selain bertujuan untuk menjalani ujian G6PD , dos pertama ubat anti malaria perlu diambil seminggu sebelum tarikh aktiviti dijalankan.

 
Ujian G6PD tidak perlu dilakukan berulang kali atau setiap kali apabila perlu mengambil ubat anti malaria. Sekiranya anda telah tahu status G6PD anda adalah normal, anda hanya perlu mengambil ubat anti malaria untuk kali ke-2 dan seterusnya tanpa menjalani ujian sekali lagi. Namun anda perlu sentiasa berwaspada kerana apabila anda gagal ataupun menipu mengenai status G6PD anda mungkin boleh mengalami komplikasi yang sukar untuk anda kawal dan meredakannya.




Oh, rupanya G6PD ni ialah penyakit genetik tetapi wanita yang hamil selalu diingatkan tidak memakan kacang parang. Dulu saya ingatkan pantang-larang orang tua tapi rupanya memang ada bukti kesihatan yang kacang parang ni memang tak bagus untuk ibu mengandung kerana khuatir akan memusnahkan sel-sel darah merah yang amat diperlukan untuk bayi di dalam kandungan.

Ada yang tak tau rupa kacang parang ke? Macam ni lah rupanya.

Sedap kan? Tapi awas!
Oleh itu, jagalah pemakanan anda tak kiralah anda mengandung ataupun tak. Bahaya penyakit pada zaman sekarang berada di mana-mana. Setiap manusia memang sudah mempunyai sel kanser cuma aktif ataupun tak itu bergantung kepada pemakanan kita.



18/07/2011

Tahniah Nurul Syuhada Nurul Ain

July 18, 2011 4 Komen
Tahniah kepada pengacara Majalah 3, Nurul Syuhada Nurul Ain yang telah selamat diijabkabulkan dengan jejaka pilihan hati, Raja Amir. Hensemnya husband dia. Sama cantik, sama padan.

Sah sudah
The Binjai On The Park - majlis akad nikah berlangsung

Baju tu lawa tapi tak tau bila masa dia pakai
Pre-wedding photoshoot - sempoi jer

Nice - macam video klip jer
Last but not least - perfect couple
Semoga berbahagia dan berkekalan hendakNya. Amin.



Kredit: The Photographer Studio & Gallery