Rumah IMAN

Sejak 1 Jun yang lalu kami telah berdiri dengan kaki kami sendiri, yakni berhidup di rumah sendiri. Tiada lagi adik-adik atau mak atau bapak yang interframe dalam kehidupan kami 3 beranak. Alhamdulillah, akhirnya kami berjaya juga hidup sendiri. Segala susah senang akan kami lalui bersama. Benar kata pepatah, bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Sekarang mungkin agak perit dan susah, tapi itulah kehidupan yang perlu ditempuhi.

Untuk melangkah masuk ke rumah baru, bukan seratus dua yang diperlukan, tapi ribu-raban. Tanyalah mereka yang telah memiliki dan mendiami kediaman sendiri. Mesti pengalaman mereka pun hampir sama. Dan sejak akhir tahun lepas, kami telah sedikit demi sedikit mengumpul harta untuk rumah kediaman baru kami yang kami namakan sebagai 'Rumah IMAN'. Sekarang 'Rumah IMAN' hampir lengkap. Mana yang tak berapa penting tu, dikemudiankan. Biasalah, bergantung dengan bajet. Sebab tu proses pembelian aset-aset tetap kami ada pelbagai fasa. Ye la, bukannya kami mampu dan mempunyai simpanan puluhan ribu. Hmm... kalau ada, sehari jer boleh terus pindah masuk. Syorga!


Kitchen cabinet idaman saya. Alhamdulillah, tercapai jugak hasrat di hati memiliki cabinet berwarna merah - hitam. Dulunya saya update yang belum siap di SINI tapi akibat kekangan masa saya tak sempat nak candid gambar yang dah siap dan seterusnya asyik tertangguh sampailah sekarang.


Pandangan dari tepi. Sangat puas hati dengan hasil kerja Syarikat Sri Kunang ni. Mudah dibawa berbincang. Design ni saya sendiri yang buat, hasil usaha mengoogle sana dan sini.


Ini pula ialah divider yang menghalang permandangan dari pintu utama terus ke pintu dapur. Asalnya rumah ini memang ada divider bersebelahan pintu tandas tapi telah dirobohkan kerana ruang makan nampak gelap apabila wet kichen dipindahkan ke bahagian belakang.


Tema untuk wet kichen adalah putih-biru-kelabu kerana ruang ini adalah sangat kecil. Sangat sukar hidup apabila tak bercabinet. Susah nak simpan barang-barang. Sekarang dah boleh menarik nafas lega. Alhamdulillah.


Design wet kichen adalah sangat minimalis dan basic. Cadangan nak pasang blind kat tingkap tapi tengah tunggu bajet lagi. Hihihi. Bersyukur apa yang ada.

Untuk mengetahui perkembangan sebelum dan selepas renovation, rajin-rajinlah klik under label Home Sweet Home. Semuanya tersimpan untuk rujukan kami sendiri di masa depan nanti.



6 Comments

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥

  1. best...kmk suka deco umah..hopefully dpt beli umah juak lak...=p

    ReplyDelete
  2. kacak dapor kitak mira... best eyh dah berkabinet...

    divider pun kacak. kmk dah plan nak beli divider rah dpn upwell ya, sia ada ready made. kmk beli ya jak kelak. senang ngaleh nya.. kei ngkah betwen ruang tamu ngn ruang makan..

    mira, kmk jelessss.. kmk bok survey sofa, petiaias, washing machine... rumah dah siap kelak bok beli, nunggu promo semenarnya. hahahah.

    mira, TAHNIAH dpt diam ke dirik!

    ReplyDelete
  3. fLo: insyallah boleh ktk nk beli rumah... aset bah... n komitmen juak... yakin boleh... chaiyokk!

    ema: makseh, ya lah jgn x merasa beridup kedirik.. jgn nk nangga urg ajak nk? hehehe... gia duhal rasanya... sib bait laki maok bertolong... alhamdulillah..

    ReplyDelete
  4. eee kmk lalu asa geram nak ada umah sendirik juak kelak....syarikat seri kunang kak?...polah lah entry pasal cdak kak...heheh maok juak tauk pasal company deco ya...

    ReplyDelete
  5. kacak rumah iman...kak mira n abang nizam eh...suka mek tgk kitchen cabinet ya..simple n nice...
    ada idea nangga nya..nok kmk bok ada cabinet debah..nok atas lom tekaber nak polah..
    kak mira..entry juak pasal ruang tamu gik..rindok kmk baca eh..

    tahniah....

    ReplyDelete
  6. fareeza,
    kmk pn x brp nk kenal ngn syarikat ya... hehehe... cmne nk review

    azzra,
    makseh... lak lah mek story.. lom complete juak... mek lom beli sofa.. hahaha

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

Contact Form