Follow Us @soratemplates

28/11/2020

Mentaliti Parasitisme


Hairan. Bila dah berkeluarga sebolehnya kita ingin hidup berdikari, susah senang bersama keluarga nukleus kita sendiri tapi masih ada mentaliti orang yang tak nak tinggal sendiri sebab masih nak bergantung dengan orang tua. Phui! Memalukan sungguh manusia macam ni.

Nak loan rumah memang boleh je kot, bukan keja swasta. Tapi takpe mungkin komitmen ko besar. Tapi ni famili dah bagi sebijik rumah dah siap dengan keperluan dalam rumah lagi. Eh, masih tak boleh ye hidup sendiri? Oh ya, nanti sape nak beli barang dapur? Bayar bil? Eh, macam ko tak bekerja pulak. Kerja tetap tu taraf berpencen. Kalau tak pencen pun EPF kompom ada.

Adoi, lupa pulak nanti stay umah sendiri takde orang jaga anak. Sekarang harapkan mak tolong jaga anak. Eh lupa lak si wife tak bekerja tau. Kalau tak mampu jaga anak kenapa beranak? Masih jugak nak menyelit susahkan mak. Mak ko nak berehat tak tau ke?

Aku tau la strategi kau. Tak malu! Geram betul laki bini macam ni.


 

10 comments:

  1. Syukur sik nyusah orang tua. Alhamdulillah, tinggal umah dik mpun dah. Sian juak nangga org tua eh. Sidak dah susah payah jaga kita dari kecik. Sik kan nak nyusahkan sidak agik bila dah tua. Sepatutnya, masa emas dak nya dihabiskan untuk berehat dan beramal. Giliran kita sebagai anak gik sepatutnya berbakti ngn sidak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya lah cmya lah sepatutnya kita.. tok eh x pandei pikir susah lelah urg tua.. nang apalah

      Delete
  2. Kesian orang tua kita. Dulu penat besarkan kita. Sekarang biarkan isi hari-hari tuanya dengan tenang. Mungkin amal ibadatnya dahulu asal buat saja, sekarang biarlah ada masa untuk tebus, perbaiki dan dekatkan diri kepada Allah tanpa gangguan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu amie.. x dpt mewahkan mereka pn at least jgn susahkan mereka lagi.. bg chance mereka rehat pulak

      Delete
  3. setuju sgt dgn ungkapan tu..zaman skg ni ramai sgt yg msh sshkn org tua walau dah besar pnjg kan kak min..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah yg sedihnya.. mmg kita x berada dlm kasut mereka tp boleh fikirlah jgn sshkan org tua lg bila dh berkeluarga

      Delete
  4. betul! kalau umur dah 30 tahun tapi still nak suruh org tua kita bayarkan duit kereta, duit rumah.. baik tak payah hidup hahaha kannn

    ReplyDelete
    Replies
    1. memalukan je.. tua² pn masih nk menyusahkan org tua kn?

      Delete
  5. Terbalik sudah. patutnya anak dah besar yang menyenangkan mak ayah. kesian mak ayah tu.

    ReplyDelete
  6. dengan orang2 macam ni, selagi apa kita tgur, selagi tu dia akan putar2

    ReplyDelete

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥