Kisah Si Pemakai Gelang Pink

Pagi ni topik Kool Talk di kool.fm agak menarik jugak, berkenaan pemakaian gelang untuk individu yang menjalani Home Surveillance Order.

Ihsan gambar dari Google

Sebenarnya warna untuk gelang tu takde makna apa-apa pun. Ingatkan sebelum ni kalau yang pakai gelang pink tu yang dikuarantin kerana balik dari oversea, yang kelabu balik dari SM atau SS, dan ada lagi warna-warna yang lain jugak. Rupanya kan warna-warna ni sama je. Kebetulan je yang ramai tertangkap tu semuanya pemakai gelang pink.

Penggunaan warna ni sebenarnya berdasarkan stok yang ada di Pejabat Kesihatan Bahagian/Daerah! Tu jer.

Tapi, si pemakai gelang kerana HSO ni sebenarnya besar dan berat tanggungjawabnya. Kalau dah dapat HSO tu sepatutnya janganlah keluar dari rumah, jangan merayau-rayau di bandar, pergi bank ke, pergi Mydin ke, pergi Tesco ke. Jangan!! Sepatutnya duduk jer kat rumah tu, stay dalam bilik jer, jangan bergaul dengan ahli keluarga yang lain yang takde arahan kuarantin. Kalau bergaul macam biasa, sama jer lah merayau kat luar. Sebab dalam tempoh ni si pemakai gelang tu masih dalam incubation period di mana virus Covid-19 tu aktif ke tidak dalam badan diorang.

Dulu masa PKP, adik Kakmim pernah dapat arahan home quarantine kerana close contact dengan individu positif Covid-19. Masa tu takde lagi gelang-gelang ni semua. Mula tu adik seorang jer yang kena pergi swap tapi oleh kerana tempoh kontak tu dah melebihi 2 minggu so adik Kakmim kena ambik darah jer. Tak kena swap. Alhamdulillah result darah negative, ertinya takde history virus Covid-19 tu pernah ada dalam darah. Syukur sangat.

Masa adik dapat arahan kuarantin tu, dia memang stay dalam bilik dia jer. Toilet pun dia sorang jer pakai. Kat rumah mak ada 6 orang semuanya, termasuk si adik yang kena kuarantin. So yang lagi 5 orang tu semua mandi kat toilet bawah, yang toilet atas tu memang khas untuk adik yang kuarantin tu jer selama 2 minggu. Makan pun kena hantar letak depan bilik jer, tak makan bersama dengan yang lain. Nasib baiklah rumah ada wifi, so dia layan movie je lah, layan karok sorang-sorang dalam bilik tu.

Lepas sehari dia kuarantin, mak bapak dan adik beradik yang lain pun dapat arahan kuarantin jugak. Ah sudah, 1 rumah dah kuarantin. Tapi masa tu memang PKP, memang tak keluar ke mana-mana pun. Cuma kalau ada keperluan yang takde atau dah habis kami 2 beradik yang kat rumah lain yang tolong belikan. Bahan-bahan basah pun sama jugak, kami beli dan letak kat luar rumah je. Nak masuk pun tak berani. Ye lah, kita takut kan. Masa PKP yang bulan April tu memang history sangat sebab sebelum mak bapak dan adik-adik kena kuarantin, husband Kakmim pun kena kuarantin jugak. Tapi dia lagi haru lah sebab kena kuarantin di pusat kuarantin. Kakmim pernah cerita kat sini.

Berbalik kepada kisah si pemakai gelang berwarna-warni ni, apabila dah dapat HSO ni, diharap korang ni ada rasa tanggungjawab terhadap komuniti. Duduk diam-diam kat rumah tu, jangan nanti bila dah 2nd swap, tetiba pulak positif, tapi sebelum tu dah pernah pegi bank, pergi renew lesen, pergi supermarket, kan ke menyusahkan orang lain pulak. Tak pasal-pasal orang lain pulak jadi mangsa. So, tolong lah. Tolonglah jangan selfish.

Kalau tengok trend sekarang ni, 1st swap negatif tapi bila 2nd swap positif! Macam makin lambat pulak incubation period Covid 19 ni sekarang. Dah bukan dalam masa 2 minggu lagi dah.

Bila tengok statistik harian di Malaysia sekarang ni, memang seram. Setiap petang tunggu statistik keluar dengan perasaan berdebar-debar. So far di Sarawak terkawal lagi. State cepat jugak lah tutup border/airport dan perketatkan SOP hari tu cuma yang kes baru-baru ni terlepas sebab time tu belum ada arahan ketat untuk self-quarantine di rumah. Tu pun kes yang baru balik dari KK, Sabah. Hmm...

Statistik semalam di Sarawak, 11 Oktober 2020.






2 Comments

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥

  1. kalau si pemakai gelang pink ada kesedaran yg tinggi mereka tak kan merayap ke luar walau terdesak mcm mn sekali pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan? Diorg ni selfish sebenarnya.. x hirau pun org sekeliling

      Delete
Previous Post Next Post

Contact Form