Follow Us @soratemplates

12/10/2020

Apokalips 1 2 3 Do Re Mi

1 2 3 Do Re Mi
Apa nak jadi
Alif Ba Ta A B C
Apa nak jadi
Akan terjadi
Hujan pasti berhenti

Siapa tahu lagu ni? Lagu Apokalips dendangan M.Nasir ni antara lagu favourite saya dari M. Nasir selain daripada lagu Mentera Semerah Padi.

Tapi, tahukah anda siapakah penulis lirik lagu Apokalips ni?

Lagu: Apokalips
Penyanyi : M. Nasir
Lirik : Loloq
Lagu : M. Nasir

Ya, allahyarham Loloq atau nama sebenarnya Rosli Khamis. Allahyarham Loloq ni boleh dikatakan antara legend tanah air kita dalam bidang hiburan yang banyak menyumbangkan lagu dan lirik dalam bentuk ketuhanan dan dakwah. Walaupun tidak secara straight forward tapi tersiratnya memang menjurus ke arah itu. 

Apa Yang Menariknya Lagu Apokalips ni?

Semestinya liriknya! Liriknya tak straight forward, puitis. Dia macam nak menegur, tapi berlapik. Nak bagi nasihat, tapi beralas. Macam nenek moyang kita dulu lah, nak bagi nasihat tapi masih sempat berpantun.

Interpertasi lagu Apokalips ni dari kaca mata seorang blogger Fairuz Hafeez

1 2 3 Do Re Mi
// Kita manusia selalu berfikir tentang duit & hiburan

Apa nak jadi
Alif Bata A B C
// Kita meminggirkan al-Quran dan juga ilmu yang bermanfaat

Apa nak jadi
Akan terjadi
// Qada & qada

Hujan pasti berhenti
// Alam mengikut peredaran yang telah ditentukan
// Hujan sebagai lambang rahmat yang pasti ada penamatnya

Ada masanya aku suka berteman
// Solat berjemaah & segala aktiviti bermasyarakat

Ada masanya aku suka bersendiri

// Solat tahajud, solat taubat, muhasabah diri
Ada masanya aku suka berjalan
// Menziarahi & bergerak mencari ilmu / rezeki / sahabat / hiburan

Ada masanya aku suka berehat
// Rehat dan tidur – itulah had kita sebagai makhluk yang pasti penat

Ada masanya engkau suka berteman
Ada masanya engkau suka bersendiri
Ada masanya engkau suka berjalan
Ada masanya engkau suka apa yang ku suka
// Kita semua sama, “bebas” melakukan apa yang kita suka dengan izin Allah.

Hidup dan nasib roler koster
// Roler koster – permainan yang mengujakan, kadang kita rasa takut, kedang kita rasa seronok. Begitu juga aras kebahagian dan rezeki kita, kadang ada, kadang tiada. Jika mahu thrill yg lebih menguja silakan pilih roler koster yg lebih mencabar, jika tidak pilih saja yg layaknya untuk kanak-kanak.

Susah dan senang bersilih ganti
// Alif Laam Miim,[1]. Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?[2]. Surah Al-’Ankabut, ayat 1 & 2

Bila-bila boleh naik dan turun
// Kita tidak tau apa nasib kita maka ingatlah 5 perkara sebelum 5 perkara.

Apokalips x 4

1 2 3 Do Re Mi
Apa nak jadi
Alif Bata A B C
Apa nak jadi
Akan terjadi
Hujan pasti berhenti

Ada masanya kita suka berteman
Ada masanya kita suka bersendiri
Ada masanya kita suka berjalan
Ada masanya kita suka

#notakakmim: suka baca lirik lagu dan memahami apa yang nak disampaikan, especially lagu-lagu zaman 80-an dan 90-an


2 comments:

  1. lagu ni dah biasa dengar, yang rare gambar sifu dengan arwah loloq tu :)

    ReplyDelete

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥