Pengalaman Hiking di Miner's Walk, Tasik Biru Bau


Balik dari airport semalam kami terus gerak ke pekan Bau. Tujuan utamanya nak ke Tasik Biru. Pekan Bau ni tempat posting saya yang pertama dahulu cumanya dulu memang tak ada apa pun kat situ. KFC pun belum ada di awal saya bertugas di sana tahun 2009.

Semalam sampai di pekan Bau, dah banyak rumah kedai baharu dah. Supermarket berangkai pun dah banyak seperti kedai Exo, Everwin, Mr DIY. Jalan pun dah semakin ok dan besar. Syukur jugaklah dengan progress pembinaan jalan Pan Borneo.


Kalau yang biasa ke Kuching, roundabout kat sini besar-besar belaka tau. Tapi nak jumpa roundabout comel dan kecil boleh jumpa di Pekan Bau. Ni pemandangan pasar lama Bau. Area yang baharu dan banyak shoplot baru di tepi jalan besar Pan Borneo. Bangga jugaklah tengok perubahan pekan Bau ni, yang merupakan antara kubu kuat DAP di Sarawak. Adun DAP di sini seorang anak muda tempatan, nampak memang ada karisma dan selalu 'berbunyi' di Dewan Rakyat. Oh ya, pekan Bau ni majoritinya berbangsa Bidayuh. Bidayuh Bau dan Bidayuh Serian dialek mereka tak sama ya. Dengan bahasa Iban lagilah tak sama dan berbeza.

Perjalanan dari airport ke pekan Bau takdelah jauh samgat dalam 35 minit macam tu saja. Nak naik jambatan gantung merentasi Tasik Biru tu kena bayar. Dewasa RM10 dan kanak-kanak RM5. Dengan tiket ni kita boleh redeem air tin di cafe di seberang sana.

Nak bergambar di tengah-tengah jambatan orang ramai. Sempat bergambar sebelum naik jambatan je.

Inilah jambatan yang dimaksudkan. Memang kuatlah goyangnya. Dah nama pun jambatan gantung kan? Tasik Biru ni baharu jugaklah dikomersilkan macam ni sejak awal tahun 2022. Masa saya masih bertugas di sini, memang sendu je kawasan Tasik Biru ni. Dulu bila saya dah bertugas semula di Kuching pernah jugak bawak student lawatan lapangan di Tasik Biru.

Tasik Biru sesuai dengan namanya, airnya memang biru kehijauan. Dulu-dulu kawasan Tasik Biru ni ialah kawasan lombong emas. Dulu masa belajar Geografi memang ada masuk topik perlombongan emas di Tasik Biru, Bau, Sarawak ni.

Dah sampai seberang sana, adalah cerita sedikit mengenai lombong emas ni. Konon-konon batu kuning tempat #theIMANs berpijak ni ialah emas-emas yang dilombong pada zaman dahulu.

Sampai di seberang kena bayar fee dulu tau. Staf seorang tu local, seorang lagi lenggok bahasa macam orang Indon je. Mungkin orang Indon lah tu. Satu lagi tarikan di Bau ni ialah Pasar Serikin, sempadan Sarawak dan Indon. Ala-ala macam Pangkalan Kubor macam tu lah. Memang orang Indon yang ramai berniaga di sana dan barang-barangnga pun agak murah.

Landmark ni berhadapan dengan kaunter tiket tadi cuma ramai orang bergambar kat situ. Malas nak tunggu queue kita ambik gambar dari tepi sajalah.

Seterusnya kami naik ke Miner's Walk. Tak perasan pulak rupanya ketinggiannya 600 meter. Bila dah naik baru terasa ya ampun, semput dan termengah-mengah diriku ini. #theIMANs semua macam takde apa je panjat tangga naik sampai ke puncak.

Time ni bolehlah senyum lagi. Ambik gambar dengan background jambatan di belakang.

Mula-mula trail macam ni, oh okay je lah jalan macam ni saja.

Lepas tu dah kena turun naik tangga macam ni. Abang dan Awan laju je menonong jalan. 

Part ni dah mula mencanak dah tangganya. Kebetulan ada famili Cina di belakang kami, mintak tolong dia ambikkan gambar masa kami naik ke atas. Encik Suami asyik cakap, tak lama dah tu nak sampai, nak sampai, tapi belum jugak sampai. Nasib baik Iman ada bawak chewing gum untuk tenaga segera Ibunya. Muka saya memang dah merah padam dah dengan heart beat pun laju je. Orang tak fit begitulah. Haha!

Akhirnya kami pun sampai di ketinggian 600 meter dari aras ketinggian Tasik Biru. Kami masa nak naik tadi terlupa redeem air tin. Sepatutnya redeem dulu bileh bawak jalan ke atas. Nasib baiklah kami ni jenis jalan-jalan memang bawak tupperware lain water dari rumah. 

Nasiblah ada 3 botol tupperware yang dibawa sendiri dapat juga menghilangkan dahaga. Cuaca boleh tahan panas jugak sebab kami sampai kat atas dah pukul 1.30 petang.

Ruang untuk melihat keseuruhan view Tasik Biru. Lantainya kaca sepatutnya kena bukak kasut untuk mengelakkan scratch tapi kami semua pakai sport shoes je. Orang lain pun tak bukak.

Kena ambik gambar cepat-cepat sebab orang lain pulak nak bergambar.


Tasik Biru dari atas Miner's Walk.


Oh ya kat sini pun ada tua pek kong. Lupa ambik gambar tua pek kong. Cuma tertarik nak bergambar dengan patung buddha merah ni je. Iman cakap, "kena cover ni Bu."


Perasan tak apa yang Iman cakap kena cover tu? Huhu! Nasib baiklah budak laki 3 orang ni tak perasan, sebab diorang asyik dengan kura-kura dalam kolam depan tu je. Kalau perasan, naya banyak soalan nak kena jawab.


Setelah puas berehat di atas, kami pun turun. Jalan turun dah takde trail dah semuanya jalan berturap tar tapi memang agak cerun dan curam jugaklah. Masa ni motivasi nak turun ke bawah cepat dan nak carik makan je. Hahaha!

Abang ni memang champion. Dia yang paling laju jalan, asyik kena panggil suruh tunggu je.

Semua happy walaupun bermandian keringat. Puas hati.
Yeay!



9 Comments

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥

  1. Alhamdulillah! Yg plg penting semuanya enjoy.. Betul lah Kak kena cover sbb terkangkang dia duduk.. Malu titew! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada yg lg penting perlu cover tu ibu 😂😂😂

      Delete
  2. Kah kah kah, dhalah merah anunya, hahahaha.

    tapi tasik tu cantikkkk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi.. diam2 je kak

      Sbb tu abang nak naik boat tp queue panjang malas nk tgu

      Delete
  3. Kami pernah sampai Tasik Biru pada tahun 2017 , masa tu balik dari Serikin . Tapi masa tu tak nampak pula ada jambatan gantung. Cuma ada spot untuk bergambar je. Ke ada few entrance untuk masuk ke Tasik Biru tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2017 mmg xde lagi semua ni kak.. tahun lepas baru tasik biru ni develop mcm ni.. kalau dr sini mmg dh dkt tu nak ke serikin

      Delete
    2. owh.. no wonderlah nampak happening. Bagus juga buat macamtu jadi tarikan dan riadah.

      Delete
  4. nak sebut nama tempat ni yang betul: Ba-wuu atau Ba-aw?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebutannya dia... ba-wu... mcm kita sebut bau (hidu)... tp biasalah org sarawak dia akn sebut 'bauk'.. hehehe

      Delete
Previous Post Next Post

Contact Form