Kuih Takir

Hari Jumaat lepas, petang balik kerja, tetiba Aydin bagi salam. 
Masuk je dalam rumah, dia tersenyum-senyum, macam biasa.
  "Nah Iwa, Ibu Aydin bagik." sambil meletakkan bungkusan tapau atas meja.
 Wow, kuih perauk (perahu) lah. Sedapnya! Nyam nyam, bisik saya dalam hati.


Kuih takir atau lebih dikenali dengan nama kuih perauk (perahu) di kalangan orang-orang yang tak berapa muda macam kami ni. Iyalah dah terbiasa panggil kuih ni kuih perauk masa kecil dulu sampai sekarang masih panggil kuih ni kuih perauk. Kenapa perahu? Sebab kuihnya dikukus dalam bekas yang berbentuk perahu. Rasa kuih ni? Macam rasa tepung pelita. 

Rasanya lemak-lemak, ada masin sikit dan berendam dengan manisan gula apong. Makan sejuk-sejuk memang sedap. Kuih wajib ada dijual di bazaar ramadhan bila bulan puasa. 

Er, tak lama lagi nak puasa ni kan? Dah habis ganti puasa ke tu???



 

19 Comments

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥

  1. rupa sebijik tepung pelita tp nama je lain sikit

    ReplyDelete
  2. Pertama kali tengok kuih perauk ni, Mim. Nampak seakan sama tapi lain ni. Bentuknya panjang dan rupa dalamnya macam bubur som-som sebab jika tepung pelita ada lapisan hijau dan tak ada gula apong tu. Yang pasti, nmpk sedap sangat bikin terliur.

    ReplyDelete
  3. Sedap enak kue perahunya, ada manis gula, juga asin dikit ya kak.😀

    ReplyDelete
  4. memang versi tepung pelita cuma bentuk lain sikit

    ReplyDelete
  5. skali tgk rupa sama mcm tepung pelita mayb kelainan guna gula apong

    ReplyDelete
  6. sedapnye.. mcm tepung pelita.. tapi tepung pelita air manisannya jernih..

    ReplyDelete
  7. Kalau rasa macam kuih tepung pelita, memang sedap sangat tu Mira.

    ReplyDelete
  8. wajib carik bila masa sungke kelak...in shaa Allah...debaran Ramadan sudah terasa

    ReplyDelete
  9. Itulah nak cakap mcm tepung pelita..

    ReplyDelete
  10. Ramadhan vibe ! Teringat dah tepung pelita paya jaras tu hihi ...

    ReplyDelete
  11. Macam tepung pelita ni tapi mcm lagi piuas sebab panjang bnyk isi nya hhihihi :D

    ReplyDelete
  12. waahhh mcm tepung pelita! Ramadhan tiba Ramadhan tiba! hehe

    ReplyDelete
  13. terasa aura Ramadhan bila nampak kuih ni

    ReplyDelete
  14. Kue masa kanak-kanak saya dulu nih, namanya kue Jongkong, manis gurih.

    ReplyDelete
  15. Saya lagi puasa, melihat ini langsung rasa lapaaar 🤣😍. Sisa 2 hari lagi puasa saya kak. Insyaallah Kamis selesai.

    Unik juga kue nya. Dari deskripsi Kaka, saya yakin suka dengan kue ini. Apalagi ada gurih2 santan kan

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

Contact Form