Belajar teknik marmet yang betul

Bila production SI agak merosot maka mulalah bimbang, mula mencari langkah-langkah untuk memperbanyakkan SI kembali. Yang penting konsep demand & supply perlu dituruti dan kerap pumping! Bila dah pumping masih jugak tak memuaskan, mesti ada sesuatu yang tak kena. Mungkin susu tak dikosongkan sepenuhnya. Melalui pembacaan cara yang terbaik untuk mengosongkan cik B ialah dengan teknik marmet. Apa itu marmet? Perah dengan tangan, lagi manual dan natural, bukan pam manual tau. So di sini kita baca, faham dan cuba.

Kredit to: http://www.mysupervitamins.com/2011/02/jom-pelajari-teknik-marmet-memerah-susu.html


Kaedah Marmet membantu mengumpul lebih banyak susu berbanding menggunakan pam bagi sesetengah orang. Ia tidak merosakkan tisu, lebam atau melecet. Sentuhan kulit ke kulit iaitu tangan dengan payudara adalah lebih efektif dalam merangsang payudara untuk pengaliran susu. Jadi, tak rugi belajar dan mencuba. Ikuti dahulu teknik mengurut sebelum melakukan teknik Marmet ini.


Mengalirkan takungan susu mengikut kaedah Marmet
1) Buat pegangan C dengan meletakkan ibu jari lebih kurang 1cm dari aerola. Jari telunjuk dan jari tengah di bahagian bawah aerola. Umpamakan payudara seperti sebuah jam, jadinya ibu jari pada no 12, dan jari lain pada no 6.


Teknik Marmet

2) Tekan payu dara secara lembut ke arah dada tanpa mengubah posisi jari-jari.

Teknik Marmet

3) Seterusnya picit ibu jari, jari telunjuk dan tengah bagi menggalakkan susu ibu keluar dr puting. Kemudian lepas dan ulang semula. Lakukan pergerakan picit-lepas, picit-lepas.

Teknik Marmet

4)Ulang langkah 1 hingga 3 sampailah aliran susu berkurangan.

5)Kemudian barulah pindah posisi jari-jari itu mengikut kedudukan jarum jam. Ibu jari 11,10,9, 8 dan 7 manakala jari telunjuk ke arah 5,4,3,2 dan 1. Lakukan gerakan yang sama seperi langkah 1-4 sebelum menukar posisi jari-jari itu. Ini untuk memastikan kesemua saluran susu dapat diperah sepenuhnya.

Teknik Marmet

6)Susu yang diperah, disimpan dalam bekas yang bersih dan bertutup.

7)Selepas berjaya mengosongkan payudara, beralihlah ke payudara sebelahnya.



Langkah melancarkan pengaliran susu (dilakukan semasa rutin picit-lepas)
1)Urut setiap saluran susu dengan menekan secara lembut kearah dada dengan menggunakan kelima-lima jari bermula dari bahagian atas. Lakukan gerakan memutar pada satu bahagian saluran susu selama beberapa saat sebelum beralih ke bahagian lain.

2)Usap payu dara dari arah atas ke puting dengan sentuhan geletek. Ia dapat menenangkan dan melancarkan aliran susu.




 
Aturan

Perah setiap payu dara 5-7minit. Kemudian lakukan rutin urutan. Sambung balik sesi perahan untuk 3-5 minit lagi untuk setiap payudara. Ulang lagi rutin urutan dan sambung sesi perahan untuk 2-3 minit untuk setiap payudara.


 
JANGAN

-picit puting kerana boleh menyebabkan lebam
-tarik puting kerana boleh merosakkan tisu
-geselkan tangan dengan payudara kerana boleh melecet




2 Comments

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥

  1. thank you so much. gud info. kmk ada try time mek mandik, alhadulillah menjadi.

    ReplyDelete
  2. huhuhu sis sy try uat marmet tp hasil kurang berbanding pam.. since puting melecet sy try marmet heheh mcm2 cara sy buat.. tp lenguh sis... sy nak cuba cara sis.. tq for info

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

Contact Form