Minat Kanak-Kanak Berkait Dengan Personaliti Mereka

 


1️⃣ Dinasor 🐱‍🐉

Anak yang suka mainan dinasore mempunyai daya berfikir yang kuat. Seorang yang cekap, pintar dan pantas 😏 Boleh menghafal nama dinasor dengan betul 😯


2️⃣ Bulldozer 🚂

Minat dengan mainan bulldozer mempunyai daya ketahanan diri yang kuat. Suka perkara lasak dan bijak berdikari. Seorang yang minat perkara teknikal dewasa kelak 👨🏻‍🔧


3️⃣ Barbie Doll 👱🏻‍♀️

Anak perempuan yang selalu bermain barbie doll mempunyai keperibadian yang lembut, manja dan suka melaram. Mereka juga turut minat seni dan menjadi seorang yang kreatif 👩🏻‍🎨


4️⃣ Permainan Doktor 👨🏻‍⚕️

Anak yang suka permainan seperti doktor atau perubatan merupakan anak yang cepat matang. Mereka suka menolong orang dan disayangi masyarakat 💕


5️⃣ Kapal Terbang ✈

Anak yang suka kapal terbang selalunya bijak dan sukakan teori. Jika diasah minat ini boleh dijadikan dunia perkapalan sebagai kerjaya 👨🏻‍✈️


6️⃣ Permainan Music 🎶

Anak yang meminati alat music adalah seorang yang kreatif dan minat teori. Boleh jadi akan membesar menjadi ahli musik atau pakar bidang profesional 👩🏻‍🎤


7️⃣ Kereta 🚗

Anak yang minat permainan kereta mempunyai sifat ceria dan mudah mesra. Minat mereka lebih cenderung kepada bidang automotif dan mesin. Asah bakat mana tahu jadi jurutera nanti 👨🏻‍🔧


8️⃣ Permainan Memasak 🍳

Anak yang minat permainan ini mereka seorang yang penyayang, bertanggungjawab dan kreatif. Selalu berlakon menjadi mama atau chef terkenal 👩🏻‍🍳 Layanlah anak bermain membuatkan mereka belajar bertanggungjawab 🥰


9️⃣ Permainan Superhero 🦸🏻‍♀️

Anak yang berjiwa satria meminati mainan superhero. Mereka berjiwa besar serta minat kepada pertahanan negara dan kerja-kerja yang mencabar 👮🏻‍♂️


Credit : EddyRusdi81

Post a Comment

17 Comments

  1. adoiiii masalah ni, bebdk skrg minat dia kat games online je... #nangissss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada jgk budak msh suka permainan fizikal cmni.. hihihi

      Delete
  2. Pos menarik.
    Dari alat permainan anak yang disukainya dapat terbaca karakternya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.. kita tau mereka cenderung ke arah apa

      Delete
  3. anak buah saya tak layan semua ni, diorang lagi suka pegang phone..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba alihkan hp skjp dpd mereka.. limitkan masa mrk dgn hp tp kena ada layan diorg main jgk br menjadi

      Delete
  4. betul!!! yg part dino tu.. klu kids yg minat mr dino.. mmg pandai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada anak kwn akak mmg obses dgn dino.. bj pn semua dino 😂

      Delete
  5. Kebetulan Firdaus ada duduk sebelah. Kak Amie tunjuk gambar mana yang dia paling suka. Katanya dia suka permainan muzik. Dulu Firdaus suka dinasour. Selalu dia pesan untuk beli dinasour. Minat kanak-kanak pandai berubah rupanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin sbb seiring dgn pertambahan usia dan faktor sekeliling rasanya

      Delete
  6. Okay ilmu parenting dapat hari ni. Kagum dengan budak budak yang menghafal nama Dinosaur tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan? Sampai mak bpk pulak kena gugel nama dino yg anak mereka sebut

      Delete
  7. nombor 8 ya anak buah kamek suka..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak kmk laki pempuan mmg suka juak ms sidak gik setahun lebih... ambik order pasya dikpun masak 🤣🤣

      Delete
  8. trs tingat kt sepupu yg ms kecik suka sgt dgn dinasour. laa ni dah 21 thn�� tgh bljr kt sek pondok

    ReplyDelete
  9. Amiin suka bulldozer & super hero

    ReplyDelete
  10. Anak buah kmk suka main lego. Ya la mun terpijak lego ya Allah, berasa kaki. Huwaaa.

    ReplyDelete

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥