Follow Us @soratemplates

03/12/2019

Mudahnya Menjaga Kaktus


'Toy' terbaru si anak dara. Kaktus. 2x ke Sarawak Agrofest baru-baru ni, kakak mintak belikan kaktus. Bila dah kali ke-2 dah tak sampai hati dah Ibu nak tolak request. Bukan mahal pun. Cuma nanti diorang tak reti jaga je. Dulu pernah jugak belikan 1 pokok apa entah, last² mati jugak. Hehehe.

Tapi, kalau ada benda hidup macam ni, yang bagusnya boleh melatih anak-anak ni jadi bertanggungjawab. Si kakak ni memang suka kucing. Bukan tak pernah request bela kucing tapi Ibu pun takut kucing. Hahaha. Nanti papehal sapa nak cover kan. baik takyah ada kucing. Cukuplah kucing kat umah nenek jer.

"Kamek dah siram air 2x dah ari tok, Bu"

Mak datok! Dia siram 2x sehari pulak kaktus tu. Ibu dah cakap, tak perlu siram banyak kali, tapi dia tak percaya. Lepas Ibu google dan bagi dia baca baru dia nak percaya. Hmmm...

Ni haa.. Ibu bagi dia baca:


TIPS PENJAGAAN KAKTUS

  1. Kurangkan air pada tanaman atau seelok-eloknya kadar penyiraman dilakukan hanya sekali seminggu. Ia untuk pastikan berlakunya penyediakan ruang aliran air dalam tanah. Lebihan air akan menyebabkan akar kaktus cepat reput selain menyebabkan ia cepat mati.
  2. Ditanam menggunakan tanah campuran atau campuran kompos, tanah pasir dan batu kecil atau pecahan kecil batu daripada tanah liat.
  3. Baja yang sesuai untuk tanaman kaktus adalah sama ada jenis baja sebatian, baja campuran, atau baja organik, yang mengandungi unsur nitrogen rendah sebagai contoh seperti baja sebatian NPK 12:12:17:2 atau baja organik NPK 5:5:5 (rujuk dengan penjual/kedai tanaman)
  4. Semua semburan baja ini mesti dilakukan hanya sekali untuk tempoh dua minggu. Kekerapan membaja juga boleh memusnahkan kecantikan kaktus terutama daripada jenis berdaun lembut.


Dia ingat kaktus ni perlukan air sangat kot. Mungkin dia tak boleh relate lagi kaktus tu hidup di kawasan gurun.

Kita tengok sampai bila kaktus ni bertahan. Hehehehe..

4 comments:

  1. Kacak kaktus ya. Nembiak macam² jak nya teringin mok jaga. Macam anak kamek mok meli ikan laga indah. Tapi belum tertunai gik.

    ReplyDelete
  2. Ikan laga pernah juak kmk 2 ayahnya beli k sidak... mati juak... hahahaha.. masalahnya kita juak kelak ngengon bah

    ReplyDelete
  3. pandai dia pilih pokok yang senang nk dijaga :-)

    ReplyDelete
  4. Terpengaruh dgn Upin Ipin sebenarnya tu... hehehehe

    ReplyDelete

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥