Lepak di Rojaklah

Sepanjang kami di Sri Aman/Simanggang dulu, cuaca sangat-sangat mengizinkan. Dari perjalanan kami dari Kuching-Sri Aman dan perjalanan balik Sri Aman-Kuching cuaca memang agak panas. Cuma masa kami on the way ke Kuching, langit agak gelap tapi bila hujan turun kami dah pun selamat tiba di Plaza Merdeka.

Jalan Pan Borneo dari Sri Aman ke Kuching. Tapi saya lebih fokus kepada gambar awan.

Kenapa ke Plaza Merdeka? Tak terus balik ke rumah? Pertamanya sebab saya nak makan rojak, kedua sebab nak cuci kereta yang dah comot tu. Sesambil tunggu kereta masuk car wash di Plaza Merdeka time tu lah kita layan rojak. Bijak tak bijak? Hehe!

Dulu kedainya kecik je, nama lama Stone Ice... tapi sekarang dah ambik lot kedai dah, rebranding kepada nama Rojaklah. So bila space dah luas, dah ramai dah boleh lepak makan rojak dan ais kacang.

Kat sini, kita sendiri yang pilih buah apa yang kita nak untuk rojak kita. Lepas tu staf akan timbang dan barulah diorang akan potong dan buat rojak. Buah pilihan memang agak banyak, mostly buah-buahan tempatan. Sotong kembang pun ada dengan nata de coco, tauhu kering manis, timun, sengkuang, kedondong, jambu batu, jambu air, nanas, betik, mangga dan banyak lagi lah. Pilih je yang mana berkenan di hati. Lepas tu ternganga tengok harga. Kah! Kah! Saya dah tau trick kalau nak pilih buah, ambik 1 je untuk sejenis buah. At least dapat merasa semua buah dalam rojak idaman hati.

Lepas tu kami order meta hon. Metahon ni of course ada ais, cincau, cendol, lemon, laici. Rasanya menyegarkan ada masam lemon, manis laici dan sejuknya ais cendol dan cincau.

Metahon. Asal-usul nama metahon ni saya pun kurang pasti.

#theIMANs order jagung milo. Jagung milo ni sebenarnya jagung susu cuma diinovasikan letak milo so namanya pun bertukar jadi jagung milo. Biasalah kami makan memang konsep sharing. Sebab kalau order sorang satu memang tak habis. Jadinya mereka ni memang dah terbiasa makan berkongsi. Lagipun si kakak memang selalu ada air kosongnya sebab kakak ni sejenis tak minum air manis. Memang tak pernahlah dia order air kalau makan kat luar.


 

9 Comments

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥

  1. unik metahon tu kakmim lebih kurang ABC ye?nmpk ada kelainan hirisan lemon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya.. tp campurannya cendol, laici, cincau dan lemon je

      Delete
  2. mATA TENGAH NGANTUK NAMPAK ROJAK BUAH TU TERUS SEGAR...HAHAHAHAHAHA...EH....TULISAN BESAR..MALAS LA NAK TUKAR...

    ReplyDelete
  3. First time tengok metahon ni Kakmim...nmpk sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ianya refreshing.. mungkin sbb kombinasi ais, lemon dan cincau tu

      Delete
  4. Saya teruja tengok metahon tu..
    Owh gitu ye tricknya.. betul juga, dapat merasa semua buah..

    ReplyDelete
  5. Nampak menggiurkan kan rojak tu.
    Pertama kali kenal menu metahon.

    ReplyDelete
  6. Sedapnya rojak..
    Ibu baru tahu menu Metahon tu kak.. ;)

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

Contact Form