Mee Kolok Sepinang Sari Idaman Kami

Kalau ke Sarawak tak sah tak makan mee kolok kan? Tapi sekarang kat Semenanjung pun dah ada orang Sarawak yang bukak stall mee kolok. Tapi kalau makan kat Sarawak lagilah original rasanya. Hehehe.

Mee kolok ni sebenarnya originality dari kaum Cina. Cuma sekarang orang Melayu dah ada yang pakar dalam pembuatan mee kolok ni dan semestinya kalau Melayu buat mestilah halal. 


Mee Kolok Special Tendon Sepinang Sari (Mee Lebih, Daging Lebih)

Kalau ke Kuching, rasanya mee kolok yang paling sedap bagi Kakmim ialah mee kolok di Sepinang Sari atau jugak lebih dikenali sebagai Mee Sapi Hj Salleh. Memang dari zaman sekolah lagi dah makan di kedai ni. Kalau dulu masa kecik Hj Salleh sendiri yang buat tapi sekarang dah diturunkan ke anak perempuannya. Nak makan kat sini memang memerlukan kesabaran kalau peak hour. Kena tunggu Q meja, dah dapat meja kena tunggu order lagi. Kalau nak makan terus dapat meja kenalah datang selepas Subuh. Hehehe.

Muka stress.. dah la tunggu meja lama... tunggu order lagi... bertabah lah anak² ye


Muka happy bila dah dapat order


Aummmm! Hahaha


Apa perbezaan mee kolok dan mee sapi?

Mee kolok ni biasanya kering dan dihidang dengan sup manakala mee sapi pula berkuah. Tapi kalo Kakmim memang suka mee kolok, sup nya memang untuk dihirup jer. Sup di Sepinang Sari ni special sikit rasanya sebab sup nya macam ada rasa campuran herba atau rempah. Kalau tempat lain, sup nya biasa je. Anak-anak dan suami pulak suka makan mee kolok pastu tuang kuah sup. Jadi mee sapi pulak kalau dah berkuah macam tu kan. Hihihi. 


Apa perbezaan mee kolok dan mee kampua pulak?

Satu lagi mee ala chinese style yang menjadi sebutan di Sarawak ialah mee kampua. Kalau orang Semenanjung rasanya mesti lebih kenal mee kolok daripada mee kampua. Kalau terjumpa orang jual pun mesti keliru mee kolok ke mee kampua. Tetapi sebenarnya kedua-dua mee ni menggunakan mee yang berlainan. 

Mee yang digunakan untuk membuat mee kampua lebih lurus berbanding mee yang digunakan untuk membuat mee kolok kerana mee kolok bentuknya lebih kerinting dan halus.


Dan kalau korang nak tau... mee kampua selalunya dihidang di dalam pinggan, mee kolok pulak dihidang dalam mangkuk. 

Mee kampua

Perasan tak? Mee kampua dihidang dengan hirisan daging atau ayam, kalau mee kolok dihidang dengan daging/ayam yang dicincang.

Menurut pemerhatian Kakmim, mee kolok ni menjadi favourite budak-budak. Bukan #theIMANs jer suka makan mee kolok, anak² kawan Kakmim pun suka makan mee kolok. Kenapa budak² suka belum la pulak dibuat kajian. Hehehe.

So kalau korang jalan-jalan ke Kuching, silalah try mee kolok di Sepinang Sari k, area Satok dekat jer dengan Tabung Haji. Hehehe.

2 Comments

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥

  1. Nyaman ka di sia. Maok coba kelak. Selalu makan kat oten, samarahan ajak mee kolok. 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sia nang taste kmk.. Mee kolok putih.. Tp mencabar nk mkn sia sbb urg rami.. Mok sabar bertunggu

      Delete
Previous Post Next Post

Contact Form