Aku Seorang Surirumah

Pernah ke buat karangan 'Aku Sebatang Pen' masa zaman sekolah rendah dulu? Mesti pernah kan? Antara tajuk popular yang senang nak score kalau buat Kertas 2 BM masa tu kan? Sekarang macam takde pulak dengar si Kakak kena buat karangan yang bertajuk macam ni. Ye lah sekarang ni kan zaman KBAT. Tak mainlah yang imaginasi macam ni kan? Tapi kalo imaginasi macam ni pun bagus sebenarnya, tu kan boleh mendorong ke arah KBAT. Hehehe. #katakuajak 

Aha... hari ni hari pertama persekolahan untuk Sesi 2020. Macam biasa 1st day sekolah saya memang ambik cuti walaupun tak menghantar Kakak dan Abang ke sekolah, tapi adik² yang tadika tetap saya yang hantar walaupun tak pernah pun ada sesi menangis, meraung. Itulah kelebihan budak yang duduk taska dari kecik. Diorang mudah adapt dengan persekitaran baru. #katakuajak

Memandangkan hari ni kan saya bercuti so hari ni boleh lah playing housewive, hihihi. Perasan jer tu. Besoknya dah keja lah oi. Hahaha.

Hari ni tadi hari saya bermula pada jam 5 pagi, kejutkan Kakak Abang, masak breakfast cum bekalan diorang pastu siapkan adik-adik yang berpindah ke PASTI baru tahun ni. Gambar berbaju sekolah di awal pagi? Memang tak ingat pun. Yang tau nak diorang gerak seawal mungkin dari umah kerana hari hujan. Biasalah kalau hujan memang jem lah kan. So lepas Ayah, Kakak dan Abang setel, kami 3 beranak pulak bergerak ke PASTI baru, yang agak jauh sikit dari umah daripada sebelum ni. Imran memang excited giler nak ke PASTI baru. Tapi sampai je di sekolah, dia berubah jadi serius pulak. Bila Ibu nak balik boleh pulak dia tanya mana cikgu 6 tahun. Hahaha. Matured pulak anak aku ni dia pulak yang bertanyakan cikgunya yang mana satu. Hahaha.

Siapa paling ceria? Hehehe

Plan seterusnya, pergi dobi keringkan baju. Ye lah hari asik hujan jer bila nak jumpa matahari nak jemur baju kan. Sesambil saya test route mana yang nak dipakai untuk ke ofis lepas ni. Route tadi memang takleh pakai, q traffic light lama sangat. So memang tak lah akan pilih route tu. Besok try route lain pulak, option 2. Kalau ok, kita proceed saja route tu. Hehehe. Bila dah ke dobi, nasib agak baik, ada dryer yang available, so terus humban baju-baju kami anak beranak. Masa ni langsung tak ingat pun nak ambik gambar sebab time tu nak cari breakfast je. So saya jalan ke kedai makan yang berhampiran, tak jumpa menu yang diidamkan tapi terjumpa cikgu sekolah rendah pulak. Bila asik bersembang saya decide duduk je dengan dia dan wifenya sambil sambung sembang. Pun tak ambik gambar. Hahaha. Jarang pulak saya macam ni sebab saya memang suka ambik gambar. Haha. Masa duduk tu cikgu dan wifenya dah selesai makan so diorang gerak dulu, tinggal saya seorang habiskan mee kari ayam. Tak sedap pun. Masin jer lebih. Dan tak ada bukti bergambar! Hahaha. Macam bukan saya je kan?

Lepas setel di dobi, singgah beli lauk untuk masak dulu baru balik umah lipat kain. Sesambil tu dengar radio lah, memang macam surirumah kan? Hihihi. Tapi saya memang jenis buat kerja sambil on radio pun, tv tak berapa nak layan. Setel lipat baju, kita masak pulak. Lauk hari ni ayam masak kicap kegemaran seisi keluarga. Hahaha. Imagine je lah eh sebab memang takde gambar jugak. Hahaha.

Cun timing masak, siap je terus ambik si Abang pulak. Abang balik 12 sengah, Kakak kol 1. Memandangkan hari ni 1st day mesti banyak kereta, dengan parents tahun 1 yang belum berapa familiar route dalam kawasan sekolah lagi, Daripada ko kena pusing sebab takde parking better gerak awal. So bila dah sampai awal 5 minit daripada waktu sekolah tamat, sempat ler bersembang dengan kawan² yang sedang menunggu anak diorang. Very the mak-mak kan? Hahaha.

Sementara tunggu Kakak keluar kol 1 pm, ni lah kerjaan 2 beranak.

Bila Kakak dah ada tapi jem pulak dalam kawasan sekolah. Hmm... wefie dulu lah. Baru ingat nak ambik gambar, kau

Pastu kami balik umah, makan, solat dan oops, boleh pulak tido. Anaknya tak tido tapi maknya tido. Pastu gerak lagi ambik yang PASTI, diorang sekolah sampai petang. So setel ambik dari sekolah, pastu Kakak mintak beli fail yang cikgu suruh, adeh penatnya drive kemudian ke kedai cari, tak jumpa pastu cari kedai lain, parking, masuk kedai, cari fail, tak jumpa. Last² Ibu give up. Nanti weekend lah kita carik. Hahaha.

Sampai umah, solat pastu minum petang sekejap dengan Ayah pastu basuh semua bekas bekalan anak², baju² masuk mesin tapi tak basuh lagi dan masak sayur pulak untuk dinner.

Penat tau taip ni. Hahahaha. Banyak pulak pastu nye kan. Saja jer nak taip diari sehari ni untuk catatan di lembaran ke-2 tahun 2020 ni. Besok si adik 2 orang tak sekolah sampai petang so malam ni tak perlu siapkan baju untuk sesi petang. Baju sekolah dan baju ofis untuk besok semua setel. Ni dah abis taip ni boleh lah tidor. K bye!

Eh. Kesimpulannya, penat lah jadi surirumah. #katakuajak

2 Comments

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥

  1. Wah...kak mim..banyak kerja akak dalam membesarkan anak anak...comel anak anak. Semoga di permudahkan urusan ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebetulan cuti. Tapi serius penat dok umah ni. Haha

      Delete
Previous Post Next Post

Contact Form