Cerita-ceriti anak kedua

Lama dah tak menghapdet. Rasanya lepas 'merdeka' belom update lagi kan? Sorry ler kawan² yang ada ke sini dan tinggalkan komen, saya tak sempat pun nak reply. Irfan sekarang asyik 'bergantung' jer. Sukarnya jadi ibu cap susu gantung ni. Hehehe. Macam susah sangat nak ditinggalkan. Rasanya Iman dulu tak macam Irfan sekarang. Irfan memang lagi kuat manja daripada kakaknya. Orang² tua kata jaga baby boy memang susah time diorang kecik ni. Hmm... betul ke? Pempuan lain, masa kecik senang jaga, tapi bila dah jadi anak dara sunti masa tu la masa yang mencabar. Betul jugak ler kot.

Memandangkan Irfan masih fully bf, memang susah nak tinggalkan dia. Sebab tu saya tak shopping lagi! Uwaaa...sadisnya. Still online shopping lagi sekarang untuk meredakan 'ketagihan' tu. Hari tu bukan takde gi shopping complex, ada, cuma Irfan tak suka dok dalam stroller, tak macam kakaknya si Iman Madihah dulu. Adei, compare lagi. Kalau Irfan baca entri ni bila dah besar mesti dia kecik ati asyik comparekan dengan kakak Iman jer. Tapi itulah hakikatnya, saya pun stress bila Irfan meragam terus ajak Ayah balik. Tak sempat sambar apa² untuk diri sendiri, sempat beli baju Irfan jer tu pun tak larat nak pilih lama². Mana yang berkenan terus ambil dan bayar. Takde langsung nikmat bershopping. Huhu. 

Kali kedua bawa Irfan keluar agak ok sikit. Tapi tu pun lepak McD je. Sebelum ke McD saya dan Ayah pergi belikan carrier + car seat dulu. Dulu Iman memang tak pernah ada carrier ni, Iman cuma ada car seat yang untuk baby 6 bulan ++ jer. Iman dulu ok, senang nak ke mana-mana, dia suka tido dalam stroller. Si adik ni kena fikirkan cara lain pulak. Mula² si Ayah pergi survey dulu ada ke tak carrier yang sesuai, saya, Iman dan Irfan tunggu dalam kereta. Bila Ayah dah habis mensurvey, Ayah buat laporan pada saya. Giliran saya pulak pergi tengok. Ayah bawak Irfan dan sekali lagi Iman tunggu dalam kereta dengan Ayah. Bila saya puas hati, saya bayar dan angkat. Tu pun Ayah dah call Irfan dah nangis, kena bayar cepat². Mencabarnya, tak tenteram rasa nak membeli-belah.

Dalam carrier Irfan ok pulak. Oh, ya lupak nak cakap, Irfan dah tido dalam buai! Si kakak dulu bila dah lebih dari 3 bulan baru masuk buai. Irfan terpaksa awal dimasukkan ke dalam buai, kalau tak memang saya sengsara tak boleh nak buat kerja rumah. Dia tak nyenyak kalo tido dalam baby cot. Masa dalam carrier Irfan buat muka senyum je. Maybe carrier tu boleh ayun² terasa dalam buai so dia rasa selesa. So kurang sedikit stress bila keluar ke public untuk kali kedua.

Bercerita pasal NIP (nursing in public) so far I'm doing well & confident dengan bantuan nursing cover rembatan online shopping. FYI, di Sarawak ni, di Kuching khususnya, NIP belom menjadi trend lagi. Jarang jumpa nursing mom yang BF baby in public. Malah ada yang tak perasan pun saya tengah bf baby pun. Terjumpa jiran lama kat shopping complex. Dia tanya:

Ex jiran: Eh, cuti ke?
Saya: Aah, cuti bersalin.
Ex jiran: Oh, patut dia macam slim jer. Mana baby?
Saya: Ni haa... tengah bf. (Sambil saya tunjuk dalam nursing cover)
Ex jiran: Eh?

Kan? Mungkin dia tak tau kan? Tapi apa kejadahnya saya ber'fesyen' macam tu dengan nursing cover tu kan? Mungkin dia ingat saya pakai shawl kot.

Rasanya dah agak panjang saya menaip. Pakai desktop ni laju sikit nak menaip. Irfan mana? Ni ada kat pangkuan saya ni. Hehehe. Tadi mula² dia df saya menaip tapi bila dia dah kenyang terus jer tido di pangkuan dan saya meneruskan taipan. Pagi ni agak rajin mengeON PC dan terasa nak menaip. Maka terhapdetlah entri saya di bulan April pagi ni.

Oh, ya! Bila anak ke-2 ni kegilaan dan keterujaan untuk mengambil gambar anak sudah berkurangan lah. Teringat dulu ada seorang akak bagitau, masa 1st baby memang lah, penuh album dengan gambar baby, tapi nanti tengoklah bila 2nd baby. Ya, memang betul sis. Ambik tu memang ada jugak ambik gambar tapi tak heran pun nak upload ke mana². Nanti² lah saya upload gambar Irfan terkini ye. Saya malas nak meresize & masukkan watermark. Guna tab boleh ajer upload terus tapi tak dapat nak buat watermark, nanti orang jual gambar anak saya nanti. Takmo lah. 

Ok. I'm done. Till we meet again, entah bila agaknya. Harap lepas ni rajinlah menghapdet ye. Take care semua.


2 Comments

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥

  1. lain anak, lain kerenah... hehehe... sebulan lebih jak gik eh turn kmk.. insya Allah... :)

    pantang 2 bulan ka 3 bulan tek?

    ReplyDelete
  2. Pakai ring sling mira!nouri tdo 3jam dlm sling saya..dia sm cm irfan kot,suka klu ditangan kita dan suka di dakap..
    Bab amek gambar tu,sgt betul..haha,sian anak kedua dan seterusnya

    ReplyDelete
Previous Post Next Post

Contact Form